• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

parowozy

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Parowozy OKz32

OKz32-2, Chabówka. Foto: Nikodem Zawadzki (18.08.2018r.)

 

Dane techniczne:

Producent: HCP

Lata budowy: 1934 - 1936

Układ osi: 1-5-1

Masa służbowa: 118,4 t

Masa pustego parowozu: 95,8 t

Długość parowozu: 15320 mm

Wysokość: 4620 mm

Moc znamionowa: 1868 KM

Maksymalna siła pociągowa: 17200 kG

Prędkość maksymalna: 75 km/h

Ciśnienie w kotle: 15 at

 

OKz32 – polski parowóz, tendrzak osobowy przystosowany do obsługi górskich linii kolejowych. Został wyprodukowany w liczbie 25 sztuk w latach 1934–1936 przez Zakłady Mechaniczne H.Cegielskiego w Poznaniu na zlecenie Ministerstwa Komunikacji specjalnie do obsługi linii Kraków – Zakopane.

W latach 1920–1930 linie kolejowe nr 97, 98 i 99 obsługiwane były parowozami serii TKt1 i TKt2. Wraz ze wzrostem liczby przewozów pasażerskich na tych liniach lokomotywy nie były w stanie sprostać potrzebom przewozowym PKP, w związku z czym Ministerstwo Komunikacji zamówiło w zakładach HCP nowy model parowozu. Założono, że lokomotywa ta powinna prowadzić na trasie z Krakowa do Zakopane pociągi o masie 400 t oraz mieć zwiększone zapasy wody i węgla. Ponadto powinna być w stanie pokonywać łuki o małych promieniach oraz być tendrzakiem, gdyż na tym odcinku ma miejsce trzykrotna zmiana kierunku jazdy.

Projekt nowego tendrzaka opracowało Biuro Konstrukcyjne HCP pod kierownictwem prof. Antoniego Xięzopolskiego. Początkowo planowano wykonać parowóz o układzie osi 1–5–2 w celu maksymalnego powiększenia zapasów, ostatecznie jednak przyjęto symetryczny układ 1–5–1. W 1932 Ministerstwo Komunikacji zatwierdziło powstały projekt nadając parowozowi serię OKz32.

 

Źródło: wikipedia

 

04 grudnia 2018   Dodaj komentarz
Chabówka   parowóz  
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

Niko_1232002 | Blogi