• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

parowozy

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Parowozy Pt47

Pt47-65 Wolsztyn

Pt47-65, Wolsztyn. Fot: Nikodem Zawadzki (08.04.2018r.)

 

Dane techniczne:

Producent: Fablok Chrzanów, HCP Poznań 

Układ osi: 1'D1'

Masa służbowa: 103 t 

Masa pustego parowozu: 97 t

Długość z tendrem: 23 835 mm

Szerokość: 3070 mm

Wysokość: 4570 mm 

Moc znamionowa: 1200 kW

Maksymalna siła pociągowa: 135 kN

Prędkość maksymalna: 110 km/h

Typ tendra: 34D48

Ciśnienie w kotle: 15 at

 

Pt47 - parowóz pośpieszny polskiej konstrukcji produkowany w latach 1948-1951 dla Polskich Kolei Państwowych.

Po II wojnie światowej PKP potrzebowały parowozów do ciężkich pociągów pasażerskich. Przy projektowaniu lokomotywy pasażerskiej wykorzystano projekt przedwojennego parowozu Pt31. Pierwszy parowóz Pt47 wyprodukowany w Chrzanowie został przekazany 18 sierpnia 1948 roku. Pierwszy parowóz wyprodukowany w Poznaniu został przekazany 14 grudnia 1948 roku. W Chrzanowie wyprodukowano 120 lokomotyw (o numerach 1-100 i 161-180), natomiast w Poznaniu wyprodukowano 60 lokomotyw (o numerach 101-160). Ostatni parowóz 25 stycznia 1952 roku przekazano do parowozowni Białystok. Pierwsze maszyny przekazywano do parowozowni Łódź Kaliska, Poznań Osobowy i Wrocław Główny. Następnie stacjonowały w Ostrowie, Warszawie Zachodniej, Piotrkowie, Słupsku, Krakowie i wielu innych. Lokomotywy eksploatowano w ciężkim ruchu pasażrskim na wszystkich liniach głównych. Dodatkowo parowozy prowadziły pociągi towarowe oraz lokalne pociągi osobowe. Pozostały w  użyciu do lat 80. XX w. Jedynym sprawnym parowozem jest Pt47-65 zachowany w parowozowni Wolsztyn (aktualnie przechodzi naprawę).

 

Źródło: wikipedia

01 grudnia 2018   Dodaj komentarz
wolsztyn   parowóz  
Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz

Niko_1232002 | Blogi