Parowozy Ol49
Ol49-59, Stęszew. Fot: Nikodem Zawadzki (17.11.2018r.)
Dane techniczne:
Producent: Fablok Chrzanów
Układ osi: 1'C1'
Masa służbowa: 144 900 kg
Masa pustego parowozu: 125 400 kg
Długość parowozu: 12 840 mm
Długość z tendrem: 20 675 mm
Wysokość: 4 548 mm
Moc znamionowa: 1290 KM
Maksymalna siła pociagowa: 12 500 kG
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Typ tendra: 25D49
Ciśnienie w kotle: 16 at
Parowozy serii Ol49 – parowozy osobowe budowane, w latach 1951-1954, w Fabryce Lokomotyw im. F. Dzierżyńskiego w Chrzanowie. Wyprodukowano 112 sztuk dla PKP i 4 sztuki na eksport do Korei Północnej.
Lokomotywy parowe tej serii przeznaczone były do obsługi pociągów osobowych i lekkich pociągów pospiesznych. Miały zastąpić przedwojenne parowozy Ok1 i Ok22. Jest to najmłodszy wyprodukowany w Polsce parowóz pasażerski – pierwszy wyjechał z fabryki w grudniu 1951.
Są wyposażone w duży zapas wody (25 tys. litrów) i węgla (12 ton). Prędkość maksymalna „oelki”, to 100 km/h. Kilka sztuk z Parowozowni Olsztyn i Toruń przerobiono z opalania węglem na opalanie mazutem.
Do dziś zachowało się 38 sztuk parowozów Ol49, większość z nich to tylko „zimne" eksponaty lub pomniki techniki. Jeszcze w latach 90. stacjonowały m.in. w Żaganiu, Przeworsku, Sierpcu i Jarocinie.
Od dawna słynie z nich Parowozownia Wolsztyn. Utrzymuje się tutaj czynne parowozy Ol49-59 i Ol49-69 ex. Ol49-99 oba z wydłużonymi okresami międzynaprawczymi. Od 15 grudnia 2013 roku do 31 marca 2014 roku obieg parowozowy kursował pomiędzy Lesznem a Wolsztynem w planie pociągów osobowych Kolei Wielkopolskich. Od 15 maja 2017 roku, ponownie został wznowiony ruch lokomotyw parowych na linii ze Zbąszynka do Leszna i z Wolsztyna do Poznania. Okazjonalnie parowozy te prowadzą pociągi z Wolsztyna do Zbąszynka.
Źródło: wikipedia