Parowozy TKh49
TKh05353, Chabówka. Foto: Nikodem Zawadzki (18.08.2018r.)
Dane techniczne:
Producent: Fablok Chrzanów
Lata budowy: 1948 - 1963
Układ osi: C
Masa służbowa: 44400 kg
Długość parowozu: 9170 mm
Prędkość maksymalna: 45 km/h
Ciśnienie w kotle: 13 at
TKh49 (typ Ferrum[2]) – przemysłowy parowóz produkowany w latach 1948–1961 przez Fablok w Chrzanowie dla kolei przemysłowych.Parowóz zaprojektowano w 1946 roku na podstawie dokumentacji przedwojennych lokomotyw przemysłowych produkowanych w Chrzanowie. Zostało wyprodukowanych 477 parowozów. W latach 1953–1963 zostały wyeksportowane 83 lokomotywy do kolei przemysłowych w Chinach, Rumunii i na Węgrzech[4]. Parowozy prowadziły przewozy technologiczne na wydziałach gorących w hutach oraz były najbardziej niezawodnymi lokomotywami eksploatowanymi przez zakłady przemysłowe. Parowozy eksploatowano na bocznicach zakładów przemysłowych do końca XX wieku[5]. Parowóz TKh 5695 eksploatowany dawniej w hucie Florian w Świętochłowicach w 1996 roku został eksponatem skansenu w Chabówce oznakowany jako TKh49-1 i jedynym parowozem tego typu na inwentarzu Polskich Kolei Państwowych[6], a zarazem ostatnim parowozem przejętym przez PKP[7]. Na chwilę obecną jedyny w Polsce sprawny parowóz tego typu znajduje się w Klubie Sympatyków Kolei we Wrocławiu.
Źródło: wikipedia