Parowozy Ty2/Ty42
Ty42-24, Chabówka. Foto: Nikodem Zawadzki (18.08.2018r.)
Dane techniczne:
Producent: różni
Lata budowy: 1942 - 1945
Układ osi: 1'E
Masa służbowa: 143,635 t
Masa pustego parowozu: z tendrem: 98,05 t
bez tendra: 77,25 t
Długość parowozu: 13600 mm
Długość z tendrem: 22975 mm
Wysokość: 4440 mm
Moc znamionowa: 1633 KM
Maksymalna siła pociągowa: 15000 kG
Prędkość maksymalna: 80 km/h
Typ tendra: 30D42, 30D43, 32D43, 27D47
Ciśnienie w kotle: 16 at
Ty2/Ty42 – parowóz towarowy konstrukcji niemieckiej (znormalizowana seria 52), budowany masowo w wielu fabrykach europejskich (w Niemczech i krajach okupowanych, m.in. w Polsce) w latach 1942-1945, znany także jako niemiecka lokomotywa wojenna Kriegslokomotive.
Zadaniem tej uproszczonej, taniej w produkcji i niezawodnej lokomotywy miało być obsługiwanie szlaków kolejowych na terenach zdobytych przez Trzecią Rzeszę na wschodzie. Dlatego też parowozy tej serii posiadały znakomitą izolację termiczną i nacisk osi nie przekraczający 15 t, dzięki czemu mogły poruszać się po liniach o kiepskiej lub prowizorycznie naprawionej nawierzchni. Po klęsce III Rzeszy 1206 parowozów tej serii rozpoczęło pracę na PKP. W roku 1962 Polska z uwagi na braki lokomotyw została zmuszona do odkupienia 220 maszyn od ZSRR. 200 z nich zostało włączone do PKP, a 20 zakupiło PMP PW Katowice. Parowozy PKP otrzymały oznaczenie Ty2-1207 do 1406. Parowozy PMP PW jeździły z numerami niemieckimi. Od 1945 roku do końca eksploatacji trakcji parowej była to najliczniejsza seria parowozów w Polsce. 54 parowozy tej serii zachowały się w Polsce do dzisiaj 14 parowozów z serii Ty42, w tym dwa czynne: Ty42-107[1] w skansenie w Chabówce oraz Ty42-24[2] Skansenie kolejowym w Pyskowicach.
Źródło: wikipedia