Parowozy Pt47
Pt47-65, Wolsztyn. Fot: Nikodem Zawadzki (08.04.2018r.)
Dane techniczne:
Producent: Fablok Chrzanów, HCP Poznań
Układ osi: 1'D1'
Masa służbowa: 103 t
Masa pustego parowozu: 97 t
Długość z tendrem: 23 835 mm
Szerokość: 3070 mm
Wysokość: 4570 mm
Moc znamionowa: 1200 kW
Maksymalna siła pociągowa: 135 kN
Prędkość maksymalna: 110 km/h
Typ tendra: 34D48
Ciśnienie w kotle: 15 at
Pt47 - parowóz pośpieszny polskiej konstrukcji produkowany w latach 1948-1951 dla Polskich Kolei Państwowych.
Po II wojnie światowej PKP potrzebowały parowozów do ciężkich pociągów pasażerskich. Przy projektowaniu lokomotywy pasażerskiej wykorzystano projekt przedwojennego parowozu Pt31. Pierwszy parowóz Pt47 wyprodukowany w Chrzanowie został przekazany 18 sierpnia 1948 roku. Pierwszy parowóz wyprodukowany w Poznaniu został przekazany 14 grudnia 1948 roku. W Chrzanowie wyprodukowano 120 lokomotyw (o numerach 1-100 i 161-180), natomiast w Poznaniu wyprodukowano 60 lokomotyw (o numerach 101-160). Ostatni parowóz 25 stycznia 1952 roku przekazano do parowozowni Białystok. Pierwsze maszyny przekazywano do parowozowni Łódź Kaliska, Poznań Osobowy i Wrocław Główny. Następnie stacjonowały w Ostrowie, Warszawie Zachodniej, Piotrkowie, Słupsku, Krakowie i wielu innych. Lokomotywy eksploatowano w ciężkim ruchu pasażrskim na wszystkich liniach głównych. Dodatkowo parowozy prowadziły pociągi towarowe oraz lokalne pociągi osobowe. Pozostały w użyciu do lat 80. XX w. Jedynym sprawnym parowozem jest Pt47-65 zachowany w parowozowni Wolsztyn (aktualnie przechodzi naprawę).
Źródło: wikipedia