Parowozy OKz32
OKz32-2, Chabówka. Foto: Nikodem Zawadzki (18.08.2018r.)
Dane techniczne:
Producent: HCP
Lata budowy: 1934 - 1936
Układ osi: 1-5-1
Masa służbowa: 118,4 t
Masa pustego parowozu: 95,8 t
Długość parowozu: 15320 mm
Wysokość: 4620 mm
Moc znamionowa: 1868 KM
Maksymalna siła pociągowa: 17200 kG
Prędkość maksymalna: 75 km/h
Ciśnienie w kotle: 15 at
OKz32 – polski parowóz, tendrzak osobowy przystosowany do obsługi górskich linii kolejowych. Został wyprodukowany w liczbie 25 sztuk w latach 1934–1936 przez Zakłady Mechaniczne H.Cegielskiego w Poznaniu na zlecenie Ministerstwa Komunikacji specjalnie do obsługi linii Kraków – Zakopane.
W latach 1920–1930 linie kolejowe nr 97, 98 i 99 obsługiwane były parowozami serii TKt1 i TKt2. Wraz ze wzrostem liczby przewozów pasażerskich na tych liniach lokomotywy nie były w stanie sprostać potrzebom przewozowym PKP, w związku z czym Ministerstwo Komunikacji zamówiło w zakładach HCP nowy model parowozu. Założono, że lokomotywa ta powinna prowadzić na trasie z Krakowa do Zakopane pociągi o masie 400 t oraz mieć zwiększone zapasy wody i węgla. Ponadto powinna być w stanie pokonywać łuki o małych promieniach oraz być tendrzakiem, gdyż na tym odcinku ma miejsce trzykrotna zmiana kierunku jazdy.
Projekt nowego tendrzaka opracowało Biuro Konstrukcyjne HCP pod kierownictwem prof. Antoniego Xięzopolskiego. Początkowo planowano wykonać parowóz o układzie osi 1–5–2 w celu maksymalnego powiększenia zapasów, ostatecznie jednak przyjęto symetryczny układ 1–5–1. W 1932 Ministerstwo Komunikacji zatwierdziło powstały projekt nadając parowozowi serię OKz32.
Źródło: wikipedia